Persbericht: Opnieuw blijkt grote invloed woningbouw op economie

13 maart 2019, 's-Hertogenbosch - De investeringen in woningbouw waren jarenlang een krachtige motor achter de groei van de Nederlandse economie. Nu de groei in de woningbouw afremt, zakt daarmee ook de economische groei in.

De laatste maanden verslechterden de prognoses voor de ontwikkeling van de Nederlandse economie aanzienlijk vergeleken met die van vorig najaar. De belangrijkste reden daarvoor is de vertraging van de economie in de eurozone en de tegenvallende groei van de wereldhandel. Zo is de Duitse economie in de tweede helft van vorig jaar gestagneerd en verkeert Italië in een recessie. Ook het uitblijven van een handelsakkoord tussen de VS en China, de aanhoudende onzekerheid rondom de brexit en de gedaalde vertrouwensindicatoren dempen de prognoses.

Afremmen

Na de groei van 2,5 procent van het Nederlandse bruto binnenlands product in 2018 wordt voor dit en volgend jaar niet meer dan 1,5 procent verwacht. Volgens Buildsight kan de afnemende bbp-groei niet los gezien worden van het afremmen van de woningbouw.

“Terwijl ook vorig jaar de woningbouwproductie nog met dubbele cijfers groeide, verwachten wij dat daar dit jaar maar 3 procent van overblijft”, zegt Michel van Eekert, directeur van Buildsight. “Die vertraging gaan we terugzien in de prestaties van de Nederlandse economie dit jaar. De investeringen in woningen waren samen met de export jarenlang de drijvende kracht achter de groei. Die valt nu voor een belangrijk deel weg.”

Geen krimp

Maar Van Eekert benadrukt dat van krimp in de woningbouw ook de komende jaren geen sprake zal zijn, hoewel daarvoor vorig najaar werd gevreesd. Die vrees ontstond door een tijdelijke daling van de vergunningverlening voor de bouw van nieuwe woningen, maar bleek ongegrond. “Zoals wij verwachtten heeft de vergunningverlening zich in het laatste kwartaal hersteld en hebben we onze positievere woningbouwprognose kunnen handhaven”, meldt Van Eekert. De vertraging van de groei in de woningbouw die Buildsight voorspelt, heeft alles te maken met de personeelstekorten, de hoge bouwkosten en een gebrek aan bouwlocaties. Dat de woningmarkt aan het afkoelen is, komt de bouw op dit moment niet slecht uit, maar kan de woningbouw op termijn wel beletten het groeitempo weer op te voeren. Buildsight ziet de woningbouw in 2020 en 2021 daarom verder stagneren. Omdat vanaf volgend jaar de investeringen in bedrijfsgebouwen te lijden zullen hebben onder de zwakkere economie, zal het moeilijk worden om de groei in de burgerlijke en utiliteitsbouw te handhaven.

info@buildsight .nl

Google Maps

Sitemap

SITEMAP Over Buildsight Wat doet Buildsight? Wie is Buildsight? Buildsight werkt voor Producten & Diensten Marktinformatie Renovatie Marktinformatie Nieuwbouw Marktonderzoek Lezingen & presentaties Buildsight Monthly Nieuws Bouwproject van de maand Updates Persberichten Blog Contact BSX Internationaal Inlog klanten